אמנת שנגן (1995) – הקימה את אזור שנגן. מטרתה לאפשר לתושבי האיחוד האירופי לעבור את הגבולות הפנימיים של מדינות החברות באיחוד האירופי מבלי להיבדק או להציג את דרכוניהם.

פתיחת הגבולות לוותה באתגר שמירת בטחון אזרחי המדינות. אתגר שבהכרח כרוך היה בהקשחת ויישום קריטריונים אחידים על פיקוח על אזרחים שאינם תושבי אזור שנגן הנכנסים לאיחוד האירופי בגבול החיצוני המשותף, פיתוח שיתוף פעולה בין שומרי הגבול, רשויות משטרה ומשפט לאומיות ושימוש במערכות מתוחכמות לחילופי מידע. ככל שהצטרפו להסכם מדינות חדשות – תוקן חוק שנגן ושולבו בו פרטים והגבלות נוספים.

מערכת המידע ואישורי הנסיעות האירופאית ETIAS

לשם שיפור האבטחה, תוך שמירה על חופש הניידות המוצע באמנה, הוקמה מערכת המידע ואישורי הנסיעות האירופאית ETIAS המחייבת נוסעים ממדינות פטורות מוויזה שאינן חברות באיחוד האירופאי, לקבל אישור מוקדם טרם כניסתם לאזור שנגן.

החל ממחציתה הראשונה של 2025, יהיו אזרחיהן של יותר מ-60 מדינות פטורות מאשרות (וויזה) ובהן אזרחי ישראל, נדרשים לקבל אישור נסיעה לצורך ביקור ב-30 מדינות אירופיות.

הדרישות הנוכחיות לקבלת וויזה לאוסטריה

נכון להיום אזרחי ישראל אינם נדרשים לאשרה (לוויזה) על מנת להיכנס ולשהות באוסטריה לשהייה בת עד 90 יום, בכל תקופה של 180 יום וזאת תודות להסכמים שבין ישראל לאיחוד האירופי ומאחר ואוסטריה היא חלק מאמנת שנגן. אשרת שהיה זו מתייחסת לתיירות, נסיעות עסקים, אירועים משפחתיים וכדומה.

על מנת להיות מורשים בכניסה לאוסטריה ללא וויזה, נדרש האזרח הישראלי לעמוד בדרישה הפשוטה הבאה:

על הדרכון להיות בתוקף לתקופה של בת לא פחות משלושה חודשים שמעבר למועד היציאה המיועד מאוסטריה ולהיות מונפק בעשר השנים האחרונות. בדרך כלל, לא יהיה האזרח הישראלי המבקש לבקר באוסטריה נדרש להצגת מסמכים נוספים לצורך שהיה קצרה, אלא במקרים ייחודים. לשם שהייה ארוכה יותר, או לצורך מטרות ספציפיות, יתכן ויהיו נדרשים סוגי וויזה שונים.

שינויים משמעותיים נוספים, עשויים לחול עם יישום מערכת המידע וההרשאות האירופי לנסיעות (ETIAS), אשר צפויה להיות פעילה החל משנת 2025.

אשרות שהייה ארוכה

במקרים בהם עתידה שהותו של האזרח הישראלי באוסטריה להיות בת מעל 90 יום, או למטרות שאינן תיירותיות עליו להגיש בקשה לוויזה המתאימה או להיתר שהיה מיוחד.

הדרישות הכלליות בהם נדרשים מבקשי וויזות לשהיות ארוכות או היתריי שהייה:

הסוגים העיקריים של וויזות והיתרים

סוגים אלו כוללים:

ויזה לאומית (ויזה D) לאוסטריה

הוויזה הלאומית (ויזה D) היא אשרה לשהייה בת יותר מ-90 ימים אך פחות מ-6 חודשים. היא מיועדת לאזרחים שאינם אזרחי האיחוד האירופי (כולל ישראלים), המתכננים שהות באוסטריה למטרות כגון: לימודים, עבודה אירועים משפחתיים ועוד.

הוויזה הלאומית (D) מאפשרת למחזיקים בה להישאר למשך הזמן המאושר ולנוע בתוך אזור שנגן עד 90 ימים בכל תקופה של 180 יום.

על מנת לקבל ויזה D, על המועמדים לספק:

תיעוד התומך במטרת השהות העתידית שלהם באוסטריה, הוכחה ליכולות פיננסיות מספקות לזמן שהותם, הוכחת הסדרי לינה וביטוח בריאות. על מבקשי הוויזה הלאומית (D) לגשת לשגרירות או הקונסוליה האוסטרית ולהגיש את כל המסמכים הנדרשים זמן רב לפני מועד השהיה המתוכננת וזאת מאחר וזמני הטיפול עלולים להיות ממושכים.

עבור שהייה בת יותר מ-6 חודשים, נדרשים לעתים אישורי שהייה במקום ויזה D.

לשהייה בת מעל 90 ימים אך פחות מ-6 חודשים:

וויזת סטודנט

בדרך כלל מונפקת כוויזה D לשהייה של עד 6 חודשים, או כאישור מגורים לתקופות ארוכות יותר.

וויזת הסטודנט לאוסטריה מאפשרת לסטודנטים בינלאומיים ללמוד במוסדות חינוך אוסטריים.

התנאים הנדרשים לשם קבלת וויזת סטודנט יש להמציא אישורים שונים ובהם:

בקשה לוויזת סטודנט יש להגיש לשגרירות או לקונסוליה של אוסטריה כחצי שנה לפני מועד תחילת הקורס, שכן הטיפול עשוי להימשך מספר שבועות.

סטודנטים עם ויזה D ליותר מ-91 ימים או אישור מגורים לסטודנט רשאים:

וויזת/התרי שהות לסטודנט תקפים למשך תכנית הלימודים המוצהרת וניתנים לחידוש.

וויזת תעסוקה לאוסטריה

מיועדת לאותם שאינם תושבי האיחוד האירופי המבקשים לעבוד ולהתגורר באוסטריה. על מנת להגיש בקשה לאשרת תעסוקה על המבקש להמציא אישור הבטחת עבודה ממעסיק אוסטרי, כשעל המעסיק עצמו להוכיח כי לא היו מועמדים מתאימים מהאיחוד האירופי לתפקיד (נועד להגן על שוק העבודה האוסטרי).

רק לאחר המצאת האישורים הללו ניתן להגיש בקשה לכרטיס אדום-לבן-אדום, המשמש כאישור שהייה ועבודה חוקי. על מגישי בקשת אשרת התעסוקה לעמוד בקריטריונים כגון: כישוריהם המקצועיים, ניסיונם בעבודה וכישורי השפה בגרמנית או באנגלית.

המסמכים אותם חייבים להציג: חוזי עבודה, הוכחת כישורים וביטוח בריאות.

מחזיקי אשרת התעסוקה לאוסטריה נהנים מזכויות העבודה באוסטריה ומאפשרות לאיחוד משפחות.

וויזת איחוד משפחות ואשרת היתר מגורים באוסטריה

אשרת איחוד משפחות נועדה להקל על איחודם מחדש של אזרחים זרים, בעלי אשרת שהייה עם בני משפחותיהם.

אשרת איחוד משפחות מאפשרת לבני זוג, שותפים רשומים, ילדים, ולעתים גם הורים של בעל האשרה העיקרי, להצטרף ליקיריהם באוסטריה.

יש לעמוד בקריטריונים שונים ובהם:

לאחר קבלת אשרת איחוד משפחות, יכולים המחזיקים בה להגיש בקשה לאישור שהייה, המאפשר להם לחיות, לעבוד וללמוד באוסטריה למשך תקופת האשרה שלהם.

אשרת השהייה ניתנת לתקופה מוגבלת, וחידושה דורש: שמירה על קשרי משפחה ועמידה בחוקים המקומיים.

סיכום

הכרת סוגי הוויזה השונים לאוסטריה, חיונית גם עבור אזרחי ישראל, שנכון לעכשיו טרם נזקקים לוויזה לשהות קצרה למדינה.

חשוב לעקוב אחר ההנחיות השונות כדי להבטיח את קבלת האישור המתאים. המסע שלך לאוסטריה לחלק ככל האפשר.

בכל שאלה והתייעצות, ניתן ליצור קשר עם צוות Visa Hub, וכן לקבל ליווי אישי עד להוצאת הוויזה הנדרשת.